zondag 4 december 2011

Museumpeil in een nieuw jasje; wat nieuwe vormgeving kan doen

Nieuwe vormgeving van bladen en tijdschriften is een noodzaak. Na een aantal jaren is de rek er een beetje uit en oogt het blad meer en meer gedateerd. Als lezer associeer je dat met stilstand, hier gebeurt niets meer en die stilstand komt neer op achteruitgang. De redactie van Museumpeil, vakblad van en voor museummedewerkers, vond dat ook. De oude vormgeving knelde en voelde als beperking. Er was nog een andere aanleiding om de vormgeving te vernieuwen: het blad zal binnenkort meer abonnee's moeten gaan werven om zelfstandig te kunnen blijven voortbestaan. Provinciale subsidies om het blad gratis aan musea ter beschikking te stellen zullen gaan afnemen of worden afgeschaft.
Met een lijstje aan voorwaarden en wensen is de redactie (waarvan ik hoofdredacteur ben) op pad gegaan bij vier vormgevers in Nederland en Vlaanderen. Het moest een serieus, te bewaren en na te slaan vakblad blijven, met iedere aflevering een thema. Wel full colour, en met overzichtelijke rubrieken zoals dossier, actueel, opinie, onderzoek, nieuws en dergelijke. De pitch onder de vormgevers heeft tot een nieuwe vormgeving geleid die er wezen mag. Eigenlijk zijn in de nieuwe vorm alleen het formaat, het aantal bladzijden en de suggestie van de peilschaal gebleven. Toevallig gaat het nummer dat nu zal gaan verschijnen ook nog eens over nieuwe media (sociale) in musea. Wij als redactie lijken ons met dit onderwerp en de nieuwe vormgeving plotsklaps ook wel weer jong en fris te voelen....

Binnenkort verschijnt nummer 36 van Museumpeil.  Het heeft een oplage van 2600 exemplaren en wordt uitgegeven door het Landelijk Contact Museumconsulenten (LCM), in samenwerking met de Vlaamse collega's van FARO en de provinciale consulentschappen. Abonnementen (22,50 euro) zijn te bestellen bij de Museumfederatie Fryslan (http://www.museumfederatiefryslan.nl/) en in Vlaanderen bij FARO (http://www.faronet.be/). Losse nummers kosten 12,50 exclusief verzendkosten.  

1 opmerking: